| Výstava je výsledkem čtyřletého výzkumu českých a německých historiků a etnografů, kteří v českých, rakouských a německých veřejných a soukromých a sbírkách identifikovali a zdokumentovali kolem 200 děl z dílny Vincenze Jankeho, malíře a rodáka z Nového Boru. Janke tvořil specifickou výtvarnou technikou tzv. podmalby na sklo a, ve které dosáhl výjimečných výtvarných kvalit. Donedávna byl Janke považován za německého malíře z Augsburgu a až díky spolupráci s Städtischen Museen und Kunstsammlungen Augsburg byl přesně určen původ tohoto umělce. Tato výstava je první, která uceleně objevila pro muzejní publikum Jankeho tvorbu a připravuje se její pokračování v českých a německých muzeích. Obliba podmalby na sklo a obchod s uměleckými předměty s náboženskou tématikou na přelomu 18. a 19. století byly příčinou, že skleněné podmalba z Čech se rozšířila prakticky po celé Evropě i do zámoří a dnes se nachází v řadě zahraničních muzejních sbírek. Jankeho tvorba je z hlediska stylu na přelomu baroka a klasicismu vrcholem techniky malby na sklo, která rovněž souvisí s výrobou tabulového skla a zrcadel na panství hrabat Kinských v severních Čechách. Dochované sklomalby jsou tak i historickým dokladem o technologickém vývoji ve výrobě tabulového skla v 18. a 19. století, ve kterém severočeské manufaktury hrabat Kinských představovali evropskou špičku.
Výstava, jejíž součástí bude katalog, vznikla díky podpoře Česko- německého fondu budoucnosti. Pořádání výstavy bylo zařazeno do programu kulturního festivalu Dialog mezi městy Liberec a Augsburg a výstava se rovněž stala součástí Česko-německého kulturního jara 2017. |