Od roku 2005 pořádá AMG pod názvem Muzea a 20. století celoroční informační kampaně, které jsou zaměřeny na akce v oblasti muzejní prezentace (výstavy, expozice, publikace, přednášky, komponované pořady, living history, kulturní programy apod.) s jednotící linkou – speciálním zvýrazněným tématem z historie 20. století. Podstatou projektu je vzájemné propagační provázání akcí, které k této příležitosti muzea v rámci celé České republiky pořádají. Kampaně mají za cíl posílit pozici a sbírkotvornou činnost muzeí v oblasti dokumentace každodennosti a případné „motivování“ muzeí k uspořádání akcí dalších. Záměrem je vytvořit k danému tématu referenční internetové stránky a upozornit na připravované akce zejména školy a sféru neziskových organizací, zabývajících se volnočasovými aktivitami dětí a mládeže.
Kampaň Muzea a 20. století v číslech:
Ročník a téma kampaně | Počet institucí | Počet projektů |
2005 „60. výročí konce II. světové války“ | 75 | 111 |
2007 „Zlatá šedesátá“ | 10 | 14 |
2008 „Osudové osmičky: přelomové okamžiky dějin 20. století“ | 38 | 56 |
2014 „Muzea a Velká válka aneb 100 let od vypuknutí I. světové války“ | 110 | 177 |
2018 „Muzea a vznik ČSR aneb 100 let od ukončení I. světové války“ | 61 | 94 |
2019 „Muzea a rok 1989: 30 let od sametové revoluce“ | 60 | 70 |
Více informací naleznete na webových stránkách kampaně Muzea a 20. století na adrese http://www.muzea20stoleti.cz